Порушення мовлення

ДІТИ З ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЄВОГО РОЗВИТКУ

Діти з порушеннями мовленнєвого розвитку – це особлива категорія дітей з порушеннями психофізичного розвитку; у них збережений слух і інтелект, але є значні порушення мовлення, що впливають на формування інших сторін психіки.

Педагоги виділяють два основні види порушення мовлення у дітей:

  1. Фонетико-фонематичне недорозвинення мовленя (ФФНМ) – це порушення процесів формування вимовної системи рідної мови у дітей з різними мовними розладами унаслідок дефектів сприймання і вимови фонем.

Можна виділити основні прояви, що характеризують цей стан: заміни одних звуків іншими, простішими за артику­ляцією; змішування звуків, тобто нестабільні заміни одних звуків іншими; спотворену вимову звуків; труднощі розрізнення звуків, схожих за звучанням чи артикуляцією; перестановки, додавання, пропуски звуків; порушення ритміко-складової структури слів.

  1. Загальне недорозвинення мовлення (ЗНМ)– складне мовленнєве порушення, при якому у дитини з нормальним слухом та інтелектом порушуються усі компоненти мови: лексика, фонетика, граматика. Мовленнєвий недорозвиток може бути виражений в різному ступені: від повної відсутності мовленнєвих засобів спілкування до розгорнутого мовлення з окремими елементами лексико-граматичного та фонетичного недорозвитку.

Першою ознакою недорозвинення мови у дитини є уповільнений темп розвитку мовлення. Чим раніше батьки, лікар-педіатр, вихователь помітять у дитини симптоми недоліків мовлення, тим ефективнішою буде допомога.

Слід пам’ятати: дитина, що має проблеми, як ніхто, потребує емоційної підтримки і кваліфікованої допомоги.

Тому:

  • не вважайте свою дитину хворою, неповноцінною, гіршою за інших дітей-однолітків;
  • не карайте її, не насміхайтесь з неї і не дозволяйте принижувати її;
  • не порівнюйте її з іншими дітьми, які добре розмовляють, читають, пишуть;
  • вселяйте в неї віру, надію, що все буде гаразд;
  • намагайтеся якомога раніше помітити і зрозуміти проблеми своєї дитини;
  • якомога частіше кажіть дитині, що ви її любите і зробите все, щоб цей недолік ліквідувати;
  • висловлюйтесь чітко і грамотно;
  • завжди розмовляйте з дитиною чіткою правильною мовою;
  • організовуйте чіткий режим дня та занять;
  • підтримуйте тісний зв’язок з логопедом, психологом, учителем;
  • виконуйте всі інструкції, поради, які надає спеціаліст вашій дитині;
  • заохочуйте дитину до спілкування з однолітками.

Пам’ятайте: мовлення – це основа людського розуму, завдяки якому ваша дитина стане впевненою, розумною та успішною!

Своєчасно і правильно розпочата корекційна робота – важлива умова успішного подолання мовленнєвих вад вашої дитини! Позитивні зміни залежать тільки від вас, ваших зусиль, терпіння та бажання! 

Джерела:

1.Рібцун Ю. В. Дитина з порушеннями мовленнєвого розвитку / Ю. В. Рібцун. – Харків : Вид-во «Ранок», ВГ «Кенгуру», 2018. – 40 с.

  1. http://dyvokray.org.ua/diti-z-osoblivimi-potrebami/66-diti-z-movlennevimi-porushennjami-poradi-batkam