Порушення зору

Діти з порушеннями зору

На сьогодні в Україні порушення зору посідають перше місце серед інших розладів. До цієї групи належать сліпі (близько 10%) та слабозорі (люди зі зниженим зором). Сліпими вважаються особи, у яких повністю відсутні зорові відчуття або ж ті, котрі мають лише незначну частку світловідчуттів. Слабозорими – ті, хто має значне зниження зору.

Основною причиною зниження гостроти зору є вроджені захворювання або аномалії очей (70% випадків). Фактори, що спричинюють аномалії очей надзвичайно різноманітні. Серед внутрішніх– спадковість, гормональні порушення у матері та плоду, резус-несумісність, вік батьків, порушення обміну речовин тощо. До зовнішніхфакторів можна віднести різноманітні інтоксикації, інфекційні та вірусні захворювання та ін.

Поширеними серед дітей є такі розлади органів зору:

  • міопія (короткозорість) – дитина не бачить предмети на далекій відста­ні, при поганомуосвітленні, важко переводить погляд з близької відстані вдалечінь;
  • гіперметропія (далекозорість) – утруднене сприйнят­тя об’єктів на близь­кій відстані, дрібних предметів чи деталей;
  • астигматизм – зображення не зби­рається в одному фокусі;
  • порушення окорухових функцій (косоокість, ністагм);
  • афакія (відсутність кришталика)– неможливість сприй­няття при слабкому освітленні, сповіль­нене сприйняття;
  • ушкодження сітківки та зорового нерва – дитині складно розрізнювати світлі об’єкти на світлому фоні.

Поради батькам дітей з порушеннями зору:

  1. Формуйте та збагачуйте досвід спілкування дитини з раннього віку.
  2. Стимулюйте активність у спілкуванні та розвивайте вміння встановлювати взаємини з людьми.
  3. Вчіть соціальних норм і давайте можливість вправля­тися на практиці.
  4. Включайте дитину в діалог: «А ти як гадаєш?», «Я як би ти вчинив?»
  5. Вчіть дитину адекватно оцінювати свої можливості, дитина має усвідомлювати: «Я повноправний член суспіль­ства».
  6. Допоможіть розкрити творчий потенціал дитини, роз­вивайте творчі здібності.
  7. Переконуйте дитину в самостійності: давайте посиль­ні доручення, фіксуйте успіхи і хваліть.
  8. Вчіть долати перешкоди і труднощі, знаходити опти­мальний шлях для досягнення результату.
  9. Виховуйте активну життєву позицію.
  10. Уникайте гіперопіки.

Джерела:

  1. Колупаєва А. А. Діти з особливими освітніми потребами та організація їх навчання. Видання доповнене та перероблене: наук.-метод. посіб. / А. А. Колупаєва, Л.О. Савчук, К.: Видавнича група «АТОПОЛ», 2011. – 274 с.
  2. Костенко Т. М. Дитина з порушенням зору / Т. М .Костенко. – Харків: Вид-во «Ранок», ВГ «Кенгуру», 2018. – 40 с.