Діти з порушеннями зору
На сьогодні в Україні порушення зору посідають перше місце серед інших розладів. До цієї групи належать сліпі (близько 10%) та слабозорі (люди зі зниженим зором). Сліпими вважаються особи, у яких повністю відсутні зорові відчуття або ж ті, котрі мають лише незначну частку світловідчуттів. Слабозорими – ті, хто має значне зниження зору.
Основною причиною зниження гостроти зору є вроджені захворювання або аномалії очей (70% випадків). Фактори, що спричинюють аномалії очей надзвичайно різноманітні. Серед внутрішніх– спадковість, гормональні порушення у матері та плоду, резус-несумісність, вік батьків, порушення обміну речовин тощо. До зовнішніхфакторів можна віднести різноманітні інтоксикації, інфекційні та вірусні захворювання та ін.
Поширеними серед дітей є такі розлади органів зору:
- міопія (короткозорість) – дитина не бачить предмети на далекій відстані, при поганомуосвітленні, важко переводить погляд з близької відстані вдалечінь;
- гіперметропія (далекозорість) – утруднене сприйняття об’єктів на близькій відстані, дрібних предметів чи деталей;
- астигматизм – зображення не збирається в одному фокусі;
- порушення окорухових функцій (косоокість, ністагм);
- афакія (відсутність кришталика)– неможливість сприйняття при слабкому освітленні, сповільнене сприйняття;
- ушкодження сітківки та зорового нерва – дитині складно розрізнювати світлі об’єкти на світлому фоні.
Поради батькам дітей з порушеннями зору:
- Формуйте та збагачуйте досвід спілкування дитини з раннього віку.
- Стимулюйте активність у спілкуванні та розвивайте вміння встановлювати взаємини з людьми.
- Вчіть соціальних норм і давайте можливість вправлятися на практиці.
- Включайте дитину в діалог: «А ти як гадаєш?», «Я як би ти вчинив?»
- Вчіть дитину адекватно оцінювати свої можливості, дитина має усвідомлювати: «Я повноправний член суспільства».
- Допоможіть розкрити творчий потенціал дитини, розвивайте творчі здібності.
- Переконуйте дитину в самостійності: давайте посильні доручення, фіксуйте успіхи і хваліть.
- Вчіть долати перешкоди і труднощі, знаходити оптимальний шлях для досягнення результату.
- Виховуйте активну життєву позицію.
- Уникайте гіперопіки.
Джерела:
- Колупаєва А. А. Діти з особливими освітніми потребами та організація їх навчання. Видання доповнене та перероблене: наук.-метод. посіб. / А. А. Колупаєва, Л.О. Савчук, К.: Видавнича група «АТОПОЛ», 2011. – 274 с.
- Костенко Т. М. Дитина з порушенням зору / Т. М .Костенко. – Харків: Вид-во «Ранок», ВГ «Кенгуру», 2018. – 40 с.